Angry Muslims!

November 27, 2008 at 12:05 pm | Posted in katarsis | 20 Comments
Tags: ,

There are a lot of very, very angry Muslims in India .

Christine Fair, senior political scientist and a South Asia expert at the RAND Corporation, commenting on the recent attacks by some hooded lunatics in Mumbai, India.

*berpikir bikin kurikulum “anger mangement” di pesantren-pesantren*

20 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Kalau sudah menyangkut akidah, katanya tidak marah-marah itu justru dianggap tidak membela agamanya, padahal katanya disunnahkan untuk membela, bahkan dengan tangan dulu… πŸ˜•

  2. Lantas puasa itu buat apa sih?

  3. Kalau menurut saya—
    .
    *melihat komen Catshade*
    .
    Ah, siyal, sudah dibajak. Idem ke Bung Catshade deh. 😦

  4. “anger management” model pelatihan (alias behaviour therapy) yang lagi laku di pasar? Ngabisin duit, kagak efisien, ga efek.
    .
    Contoh ajaran (basi) yang sering dipake, buat yang merasa diri religius silakan ulang-ulang doa favorit sampe marah reda => mengalihkan fokus, distraksi, tapi kalo nanti ketemu hal “baru” lain ya marah lagi.
    .
    Atau mau disuruh berpikir secara analisa? Kenapa saya marah dll? Faktanya kalau kepala lagi panas, mana bisa suruh mikir kritis. Lupa semua ajaran pelatihan kalau lagi emosional.
    .
    Soal marah-marah membela agama, saya memilih bersikap seperti pepatah berikut: vocatus atque non vocatus deus aderit. Ngapain repot (marah-marah) gitu loh.
    .
    Di lain pihak, saya sempat baca Pidato Kebudayaan 2008 oleh I Gusti Agung Ayu Ratih yang mungkin bisa menjelaskan kegiatan aneh-aneh atas nama Tu(h)an. Mengutip tulisan beliau:

    Saya juga teringat pada ulasan pemikir kebudayaan Aijaz Ahmad tentang tumbuhnya fasisme Hindu di India bahwa keinginan mistik untuk mendirikan negara berbasis institusi keagamaan merupakan ‘respons patologis saat berhadapan dengan ‘ancaman kehancuran. Ada harapan bahwa fanatisme ideologis akan mengimbangi kelemahan-kelemahan struktural.’

  5. Why they are angry?
    What upset them?
    .
    Setahuku entah muslim di sana yang xenophobic atau banyak tekanan dari pemerintah, atau umat Hindunya yang memaksakan diri, ada banyak kasus kekerasan berbasis agama. Yang sering adalah masalah pendirian pura di daerah kantong muslim.
    .
    Atau hal ini berlaku untuk semua umat beragama? Apakah umat beragama sekarang sedang krisis identitas sehingga kekerasan adalah jalan yang diambil?

  6. @catshade
    .
    Seingat saya diwajibkan untuk membela, bukan marah-marah. Saya ingat sebuah riwayat ketika Ali (dalam sebuah peperangan atau dlaam sebuah perkelahian) batal membunuh seseorang karena ia sadar ia sedang dikendalikan oleh amarah.
    .
    Dalam kasus terorisme, yang tampak malah pembalasan. Kesannya pun sangat membabi-buta. Berdasarkan riwayat yang ada, sesadis-sadisnya kaum Muslim pada masa Nabi, mereka tidak membunuh, tetapi menangkap dan menjadikan tawanan para pedagang Mekkah yang disergap. Brutalnya serangan ke tempat-tempat publik seperti hotel atau kafe itu benar-benar sebuah anomali, bahkan dilihat dari sudut pandang Islam ortodoks sekalipun.
    .
    @dana
    .
    Lah, emang puasa ada gunanya? Setahu saya sih puasa itu perintah Allah. Saya tidak begitu sreg dnegan pandangan bahwa bulan Ramadhan itu tempat “berlatih” atau apa. Lah, mestinya kaum Muslim kudu terus berlatih, bukan? Ramadan hanya bulan mulia yang layak dijadikan waktu spesial untuk mendekatkan diri pada yang ilahi.
    .
    @K.geddoe
    .
    Baca komentar saya untuk Mas Catshade kalo begitu. πŸ˜€
    .
    @illuminationis
    .
    Lah itu kan cuma bercanda. Yah saya juga gak terlalu suka pendekatan psikologi populer (maaf Bung Catshade) yang reduksionis. Paling tidak, saya ingin “angry Muslims” bisa melampiaskan amarahnya secara baik, atau sekurang-kurangnya melampiaskan amarahnya kepada “orang-orang yang agak tepat” — markas militer Israel atau India bagi Deccan Mujaheddeen yang tidak jelas itu.
    .
    @dnial
    .
    Yah, kaum Muslim di India memang mengalami diskriminasi. Dalam beberapa kerusuhan terakhir, kaum Muslim banyak yang menjadi korban. Ada fasisme Hindu memang. Di Indonesia pun ada organisasi firebrand Hindu. Kekuasaan memang timpang, sumber ekonomi juga timpang, ada yang menindas dan ada yang ditindas. Kita memaklumi ini. Kemarahan kaum tertindas, dalam hal ini Muslim India, mungkin bisa dimaklumi juga, tetapi serangan brutal yang membabi buta itu gila, apalagi yang diserang itu warga asing dan pasar.

  7. @gentole

    Anggaplah itu perintah Allah, terus kenapa Allah memerintahkan berpuasa? Rasanya dengan begitulah beragama dengan akal sehat.

  8. klo kata m.sejuki marah bagi muslim itu suatu yang wajar. justru yang pandai mengendalikan marah itu yang ga waras. cuman malaikat ama orang2 yg ga waras yg bisa mengendalikan emosi. betulkan kang dana? πŸ˜€

  9. keinginan roh absolut! 😦

  10. @ dana & gentole jelas ada dong gunanya puasa. Karena yang tidak bawa-bawa perintah Allah-pun tetap mengenal puasa.
    .
    Saya lihatnya pake kacamata praktis saja,
    1. puasa buat belajar mengontrol keinginan (desire). Dalam hal puasa, keinginan makan/ minum saat lapar/dahaga, keinginan marah dll. Yang mendasar sehari-hari dulu. Diharapkan juga bisa belajar mengontrol desire yang lain-lain, misal keserakahan akan materi.
    2. kalau ga pernah merasakan saat kebutuhan dasar (makan) dinegasi, susah juga kalau berikutnya diajak empati sama orang-orang yang susah makan. Lha diri sendiri ga pernah merasakan kayak apa sakitnya lapar, cuma suruh membayangkan sendiri dalam imaginasi ya repot.
    3. Ini pengalaman saya baru kemaren, (ke)kenyang(an) makan bikin praktek spiritual ga jalan. Makanya guru-guru spiritual mana pun selalu ngoceh, “stop eating before you are full.” Saya yang tukang ngeyel pun kudu mengiyakan kata-kata mereka.

  11. hm..I haven’t idea

  12. Wah, omong-omong soal marah ya, saya sih selalu melampiaskan, maksudnya selalu meredakannya, dengan makan. πŸ˜€
    Kan kalau kita makan, aliran darah yang bergerombol di otak, bakal turun deras ke area perut tuh, jadinya kepala bisa dingin. Dan ujung-ujungnya, kalau sudah begitu, biasanya kita bakal ndelosor, ngantuk karena kekenyangan, ketiduran deh. Efektif kan? πŸ˜†

  13. Liat aja pada ajaran kitab sucinya masing-masing.
    ada kata-kata yang menganjurkan kekejaman ga?..

    Kan itu bertentangan dengan kata-kata Tuhan Yang Maha Esa dan Maha Mencipta.
    Kan Dia yang menciptakan, masa masing-masing diadu. Gitu…..

  14. Bukankah Rasulullah mengajarkan untuk menahan marah dengan bersabar. Jika masih sulit mengendalikannya, dianjurkan untuk berbaring.

  15. Saya harap ini bukan ulah dari anggota FPI yang kebetulan berada di India. πŸ˜›

    *digampar*

  16. Mungkin mereka sudah putus asa. Walau putus asa juga dosa. *sigh*

  17. @dana
    .
    Gak tau, mas.
    .
    @agiek
    .
    Mas Sejuki mah biasa itu.
    .
    @buzzart

    .
    Bisa jadi. Itu ROH Allah, kan?
    .
    @illuminationis
    .
    Yo, wis.
    .
    @adiisa
    .
    Gak ada ide? Untuk apa?
    .
    @frozen
    .
    Saya kalo kekenyangan malah bawaannya mau marah. πŸ˜•
    .
    @dodol
    .
    Iya, Mas Dodol.
    .
    @yusahrizal

    .
    Ah, iya itu hadistnya.
    .
    @Dic-Co
    .
    Jauh amat.
    .
    @snowie
    .
    *sigh juga*

  18. Why are we angry? I can’t speak for all Muslims, but I’ll tell you why I AM ANGRY.

    The modern age in which we live, despite its many beauties and its promises to mankind, has been an age of suffering and despair for the oppressed people of the world. Those people, who did not have enough intellectual, cultural, economic and psychological preparation to cope with that age, have, like a desperate lover who has not been able to attain his goal, suffered much from seeing their hopes and expectations frustrated. We as Muslims, particularly have not been able to find a way to free ourselves from our pitiful condition.

    Muslim people, who had for centuries been accustomed to having the upper hand in their relations with the other parts of the world, have felt the bitter taste of defeat in all fields of life. Shocked by successive waves of defeat and humiliation, like a gambler who, having lost the game all the time, continues to try his luck in despair, they have lost all that they had in desperate attempts to catch up with the victors. Continuing to lose, they have continued the game with new, desperate attempts to win, but to no avail.

    Those whose hands were opened up only towards heaven, who believed that they had been created only to beg from the Creator, have all been beggars at the door of others. Mosques, which once served as platforms from which to rise to eternity, have lost their true, spiritual identity and served as places visited by ‘moving corpses’-people dead in spirit-who occasionally call in to observe ceremonies in the name of worshiping God. The institutions of education, which once served as laboratories where existence was profoundly studied like a book, and admiringly observed like an exhibition, have been reduced to places where superstitious dogmas and myths are taught.

    Some of those who, though lacking in idealism, zeal and energy, have offered themselves to the public as representatives of Islamic values, have in fact sought material rewards in return for whatever they appeared to do in the name of religion. Their attitudes have polluted the purity of Islam and led the bewildered masses to find other sources to satisfy their sincere expectations and spiritual needs. Furthermore, those who fantasize about implanting belief in hearts with ‘swords drawn’ and ‘daggers pointed’, have dragged religion down into a worldly-minded politics and distorted the meaning and content of this way leading to God and Paradise.

    Another factor is the mass media. Either through voicing the interests of holding companies and cartels which own them, or through brain-washing in the name of certain centers of power, the mass media are largely responsible for the intellectual misguidance and moral perversions of the young. Almost everyone, whether young or old, male or female, literate or otherwise, is under the influence of the mass media. The mass media are capable of distorting realities and truths, presenting what is beautiful as ugly and vice-versa, and making immoralities and the satisfaction of bodily desires preferable to moral purity and lofty ideals. They also encourage backbiting, slander and gossip.
    ———————

    But we are not hopeless…. It would be a disregarding of the truth not to notice and mention the growing portion of the young who, with their hope, belief, resolution, fervor and love of truth, have been doing their utmost to restore to human life its real value and dignity. Unlike the masses drowned in despair and unlike those who seek to deceive people in the name of religion or of modern life and values, these noble-minded ones materialize their spirit on earth. Following the Prophetic Message and Divine wisdom, they are trying to tear apart the thick veils of ignorance, heedlessness, indifference to perennial values and obstinacy, striving to open the way at the end of which truth and mercy come together.

    I hope that so long as we remain faithful to the One with infinite mercy ardently and with firm belief, Divine help will never leave us and will open for us the way to realizing our goals. The point where aspirations are unified with lofty feelings and lofty feelings are based on Divine Revelation and sound judgment, is the point where human will is completely oriented by Divine universal Will.

    When its time is due, everyone will feel this orientation and come to understand that whatever was (or remains yet to be) suffered for such a result was really worth it.

  19. @Ary
    .
    Ary, I am a Muslim, or atleast was raised as a Muslim. I was an avid reader of jihad magazines like Sabili and Inthilaq when I was in high school. I know how it feels to be a Muslim today, and I do understand why we are “angry”.

    We as Muslims, particularly have not been able to find a way to free ourselves from our pitiful condition…Muslim people, who had for centuries been accustomed to having the upper hand in their relations with the other parts of the world, have felt the bitter taste of defeat in all fields of life. Shocked by successive waves of defeat and humiliation, like a gambler who, having lost the game all the time, continues to try his luck in despair, they have lost all that they had in desperate attempts to catch up with the victors. Continuing to lose, they have continued the game with new, desperate attempts to win, but to no avail.

    What you write here is not unfamiliar to me. Look, what I’m trying to say is that no matter how desperate we are, we should never let the anger control our actions. Killing people out of anger, even in the battlefield, is a major sin. Justice and defense, IMHO, are the only theological reasons why Muslims in certain situations are allowed to take other people’s lives. This is the point of this entry. The Mumbai attack in which innocent people were killed is despicable because it lacks Qur’anic justifications.
    .
    You are upset because Muslims are no longer “Muslims” for they “have lost their true, spiritual identity” or “have polluted the purity of Islam”. This is something that I am aware of too. That’s why I blog. I’ve heard your complaints. Now what do you have to offer? I am intrigued about what kind of “pure Islam” you have in mind.
    .

    Another factor is the mass media. Either through voicing the interests of holding companies and cartels which own them, or through brain-washing in the name of certain centers of power, the mass media are largely responsible for the intellectual misguidance and moral perversions of the young. Almost everyone, whether young or old, male or female, literate or otherwise, is under the influence of the mass media.

    Are you talking about newspapers like the New York Times, Kompas, Tempo, the IHT, or TV stations like Indosiar and RCTI?

    But we are not hopeless…. It would be a disregarding of the truth not to notice and mention the growing portion of the young who, with their hope, belief, resolution, fervor and love of truth, have been doing their utmost to restore to human life its real value and dignity.

    And who are these young people? Those who follow Hasan al-Banna and Sayid Qutb? Or JIL, perhaps? Or some obscure liberal Muslims who blog? :mrgreen:

    When its time is due, everyone will feel this orientation and come to understand that whatever was (or remains yet to be) suffered for such a result was really worth it.

    This is why religion sells. It gives you hope. And this is perfectly fine, perfectly humane.

  20. Islam is a misunderstood greatness, even by her own people.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: